10/08/2009

INDUSTRI HARTANAH

Pelaburan dalam industri hartanah merupakan salah satu peluang pelaburan yang terbaik untuk kita semua. Jika anda bercita-cita untuk industri ini, mulakan dengan mendalami ilmu pendidikan hartanah kerana ia dapat menjamin kejayaan anda didalam perniagaan ini.
Bagaimana memilih hartanah yang sesuai dengan fizikal, lokasi, permintaan dan potensi bagi dijadikan satu pelaburan yang berjaya. Jika anda mendalami ilmu hartanah anda akan berjumpa dengan banyak tip-tip menarik dan semakin lama anda mencarinya semakin ia mengelirukan. Maklumat yang berlebihan adalah satu masalah yang semua orang hadapi. Tidak kiralah jika anda berada di dalam industri hartanah atau mana-mana industri, situasi ini adalah penyakit yang sukar untuk diubati melainkan anda telah melakukan, merasai dan mencipta peluang didalam industri ini. Pernah kah anda terfikir, “mana satu tip yang saya harus ikut?” atau “sesetengah orang kata begini, ada pula yang kata jangan buat begini?” jadi mana satu yang betul?
Kita perlu bertenang dan teruskan proses mencari maklumat hartanah dengan membuat perbandingan. Pelaburan hartanah bersikap “universal” malah setiap keputusan di atas pembelian hartanah akan membawa kesan langsung dan tidak langsung pada persekitaran anda. Malah orang yang berpendapatan biasa atau makan gaji juga boleh dan mampu menceburi bidang pelaburan hartanah.
Sebelum melakukan sebarang pelaburan, tanya diri anda dahulu, apakah yang anda cari sebenarnya? dan apakah matlamat anda sebenarnya? Selepas itu… baru lah anda merancang bagaimana anda ingin merealisasikan matlamat anda. Pelaburan hartanah boleh dipelbagaikan seperti contoh kita beli sebuah apartment dengan bayaran bulanan RM400 selama 30 tahun dan apartment tersebut kita sewakan RM600 sebulan maka kita dapat duit lebihan sebanyak RM200. Bagaimana jika kita mempunyai 10 buah apartment dengan kadar sewa sama maka kita dapat RM2000 sebulan bersih daripada setiap sewaan dan RM24000 setahun serta setiap tahun kadar sewaan akan meningkat. Kita juga boleh menjual apartment tersebut apabila harga pasaran meningkat sebagai contoh kita membeli apartment tersebut dengan harga RM80,000 dan selepas 5 tahun disewakan kita jual apartment tersebut dengan purata harga sekitar RM120,000 bergantung faktor lokasi dan permintaan maka kita mempunyai purata keuntungan RM40,000.
Marilah kita melabur dalam industri hartanah dan dapatkan dulu tips pelaburan dari pelbagai sumber untuk memberikan kita pengetahuan penuh tentang industri ini untuk mengelakkan kita dari mengalami kegagalan.

No comments:

Post a Comment

Kalkulator Pinjaman Rumah

Kalkulator Pinjaman

Semak kadar pinjaman dan kelayakan anda secara online. Masukkan data-data jumlah pinjaman, kadar bank dan kira untuk melihat kebarangkalian bayaran bulanan pada bank

Kundasang War Memorial

Desa Dairy Farm Kundasang

Lok Kawi Wildlife Park

Rumah Terbalik di Jalan Tamparuli

Poring Hot Spring Ranau

Taman Pertanian Tenom