1/12/2011

Sembang-sembang Pasal Rumah

Selepas memberi sedikit taklimat ringkas di awal pagi, aku pun terus menuju ke café untuk sarapan pagi dan sebaik duduk saja di meja dengan beberapa geng2 sekerja, mereka sedang sembang2 pasal pelaburan hartanah. Memang menarik bila membincang benda yang kita minat, sambil tu mereka meminta juga pendapat aku. Dengan senang hatinya aku pun menceritakan pengalaman yang telah dilalui.

Dalam masa yang sama ada seorang rakan yang baru ke posting ke sini telah menceritakan dengan aku bahawa dia telah pun membuat “study case” pasal hartanah sejak 2005 tetapi sampai kini belum pernah lagi mencuba melabur dalam hartanah. Kalau kira sejarah dia boleh dikatakan lebih senior kerana telah memperolehi pengetahuan dalam pelaburan hartanah lebih awal berbanding aku hanya bermula berjinak2 dalam hartanah ini awal tahun 2008. Itu pun selepas seorang rakan yang mensyorkan aku untuk membeli rumah dan sewakan semasa kami sedang lepak minum2 kopi di kampung halaman.

Sejak dari itu aku bermula mencari maklumat mengenai pelaburan hartanah melalui rakan2 kerja yang senior, buku2 dan internet sambil tu melawat tapak pameran hartanah. Selepas membuat beberapa kajian sendiri maka aku telah berjaya memiliki sebuah apartment kos sederhana di Taman Ketiau, Putatan berkeluasan 750Sqft pada harga RM82,990 yang dibeli daripada pemaju (TPPT Sdn Bhd). Selepas memperolehi kunci, dalam masa sebulan aku mengurus segala-gala dan masuk bulan kedua apartment tersebut telah disewa hingga ke hari ini. Seterusnya aku melangkah lagi ke hadapan untuk projek seterusnya.

No comments:

Post a Comment

Kalkulator Pinjaman Rumah

Kalkulator Pinjaman

Semak kadar pinjaman dan kelayakan anda secara online. Masukkan data-data jumlah pinjaman, kadar bank dan kira untuk melihat kebarangkalian bayaran bulanan pada bank

Kundasang War Memorial

Desa Dairy Farm Kundasang

Lok Kawi Wildlife Park

Rumah Terbalik di Jalan Tamparuli

Poring Hot Spring Ranau

Taman Pertanian Tenom