6/02/2011

My mpv vs My apartment

Kereta atau rumah merupakan keperluan dalam kehidupan harian kita. Setiap yang hendak dimiliki perlu dibeli mengikut kemampuan masing-masing. Bagaimanapun harga kereta sentiasa menyusut setiap tahun manakala harga rumah sentiasa meningkat dari masa ke semasa mengikut faktor insflasi semasa.

Dua tahun yang lalu (2008) saya berjaya membeli sebuah MPV dan sebuah apartment, di sini bukan saya hendak menunjukkan kemampuan saya memiliki kedua-duanya sekali. Tetapi saya ini berkongsi perbincangan tentang perbezaan kedua-duanya.

Dulu saya membeli Toyota Wish dengan harga RM100K lebih, memandu MPV ini sungguh selesa dan boleh di bawa ke mana-mana sahaja destinasi. Maklumlah MPV ini yang boleh diketegorikan sebagai kereta mewah. Bagaimanapun selepas 2 tahun ini, nilai semasa MPV ini telah pun jatuh sekitar RM80K lebih. Ini menunjukkan bahawa macam mana mewahnya kereta yang dibeli ia tetap menyusut setiap masa dan faktor pengenalan model-model terbaru kereta di pasaran.

Manakala apartment yang saya beli 2 tahun lalu dengan harga RM80K lebih (Kos Sederhana) di Taman Ketiau Putatan telah meningkat nilai semasanya ke RM100K lebih. Sementara itu juga kadar sewa di sekitar apartment tersebut juga meningkat sehingga ada pemilik rumah menyewakannya dengan kadar RM750 sebulan. Dengan kemajuan dan pembangunan taman-taman perumahan baru menyebabkan nilai rumah sentiasa meningkat dari masa ke semasa serta faktor permintaan yang berterusan saban tahun.

Moral of story ini, adalah untuk diri saya sendiri dan juga teman-teman di luar sana atau pembaca blog ini. Lebih baik beli rumah daripada beli kereta kerna rumah merupakan keperluan utama dan kereta keperluan sampingan yang boleh kita membuat pemilihan.

Maka belilah rumah dan beli kereta atau pilih mengikut keperluan, jangan fikir untuk glamour. Tapi ikut kemampuan masing-masing, tepuk dada tanya selera.

No comments:

Post a Comment

Kalkulator Pinjaman Rumah

Kalkulator Pinjaman

Semak kadar pinjaman dan kelayakan anda secara online. Masukkan data-data jumlah pinjaman, kadar bank dan kira untuk melihat kebarangkalian bayaran bulanan pada bank

Kundasang War Memorial

Desa Dairy Farm Kundasang

Lok Kawi Wildlife Park

Rumah Terbalik di Jalan Tamparuli

Poring Hot Spring Ranau

Taman Pertanian Tenom