4/29/2012

Bolehkah Hidup Dengan Gaji Rendah

Sebagai gambaran untuk mengharungi kehidupan pada hari ini, bolehkah kita hidup dengan gaji RM1,500 sebulan pada hari ini.

Jawapannya "Boleh", jika kita masih bujang dan tidak mempunyai sebarang tanggungan lagi kerna kita yang mencorakkan sebarang perbelanjaan.

Bagaimana jika kita sudah mempunyai tanggungan atau berkahwin, sudah semestinya kos kehidupan secara automatik meningkat naik. Pelbagai cara perbelanjaan dicorakkan tetapi masih juga tidak mencukupi.

Bagaimana untuk menghadapi situasi seperti ini yang menyebabkan kebanyakan individu akan tersepit dalam kehidupan. Oleh itu kita perlu menambah atau meningkatkan ilmu tentang pengurusan kewangan.

Dengan berbekalkan ilmu tersebut barulah kita lebih mudah untuk merancang kawalan kewangan kita atau cuba menambah sumber pendapatan lain.

Kita juga perlu meningkatkan motivasi diri untuk melakukan sebarang pendapatan kedua atau seterusnya yang mana pendapatan tersebut dapat meringan bebanan kehidupan dan menambah sumber simpanan bagi digunakan semasa kecemasan.

No comments:

Post a Comment

Kalkulator Pinjaman Rumah

Kalkulator Pinjaman

Semak kadar pinjaman dan kelayakan anda secara online. Masukkan data-data jumlah pinjaman, kadar bank dan kira untuk melihat kebarangkalian bayaran bulanan pada bank

Kundasang War Memorial

Desa Dairy Farm Kundasang

Lok Kawi Wildlife Park

Rumah Terbalik di Jalan Tamparuli

Poring Hot Spring Ranau

Taman Pertanian Tenom