7/20/2011

Bebaskan Diri Dari Hutang

Sekadar gambar hiasan


Bebaskan diri anda dari hutang untuk menikmati hidupyang lebih baik. Anda perlu kuatkan semangat untuk mengikuti 10 langkahberikut dan matlamat anda untuk bebas daripada hutangpasti akan tercapai.

1. PERIKSA rekod perbelanjaan untuk tempoh 12 bulan. Setahun adalah jangka masa yang tepat untuk melihat apayang berlaku. Jadi lihat semua perbelanjaan, penyatabank, rekod buku cek, penyata kad kredit atau apa sahajarekod yang anda ada.

Dan untuk perbelanjaan yang menggunakan wang tunai, bawabuku nota untuk beberapa minggu dan tulis semua perbelanjaananda, walaupun untuk membeli goreng pisang makcik. Akhirnya,anda akan dapati betapa sedikit akan menjadi bukit. Sayatelah mencubanya dan memang boleh dapat angin akhmar... hehe

2. KIRAKAN jumlah perbelanjaan anda dalam sebulan, denganmencampurkan semua bil yang perlu anda bayar dalam sebulan.

3. TULISKAN senarai hutang yang anda tanggung. Jangan lupamasukkan sekali ansuran rumah. Telefon bank jika anda tidakpasti berapa hutang yang anda ada.(Pastikan ada selalu kemaskinikan rekod senarai hutang ini)

4. BUAT SENARAI pembayaran minima yang perlu anda lakukansetiap bulan. Katakan anda perlu membayar RM2000 setiap bulan.

5. TENGOK BAKI yang perlu anda bayar, dengan anggapanbahawa anda membayar setiap bulan tanpa ada yang tertunggak.

6. SENARAIKAN hutang anda supaya hutang yang sedikit diatassekali, dan yang banyak terletak dibawah. Jangan lupasenaraikan semua hutang anda.

Contohnya:

1)Hutang Tv plasma RM2000

2)Hutang kad kredit RM5,000

3)Hutang kereta RM50,000

4)Hutang rumah RM100,000

7. Sekarang anda perlu 'MENYERANG' untuk membayar hutangyang sedikit dahulu. Buat keutamaan untuk habiskan hutangyang sedikit dahulu (tv?) dan akhir sekali hutang yang agakbesar, contohnya kereta atau rumah.

8. Pada langkah Nombor 4, anda telah kirakan jumlah minimahutang yang perlu anda bayar setiap bulan iaitu RM2000.Sematkan di minda anda untuk tambahkan sebanyak 10%daripada jumlah tersebut, iaitu RM200!

9. Untuk mempunyai tambahan RM200 untuk membayar hutang,kurangkan RM200 daripada perbelanjaan, dan simpan untukmembayar hutang.Cuba fikirkan semua cara untuk mengumpulkan RM200 ini.Anda perlu berbincang dengan keluarga anda apa yangperlu dan tidak perlu dibeli. Contohnya jika anda selalumakan diluar, cuba kurangkan. Jika anda merokok, cuba berhenti.Jika anda berusaha, pastinya anda temui jalan untuk jimatkanpaling kurang RM200 sebulan.

10. Gunakan wang tambahan RM200 ini untuk membayar hutang No.1 anda yang kecil dahulu. Jika anda membayar RM100 sebelumini, sekarang anda bayar RM300 (RM100+RM200). Apabila habishutang pertama, gunakan RM300 untuk tambahkan bayaran kepadahutang kedua. Jika sebelum ini anda membayar RM200 untuk hutangkedua, anda bayar RM500 (RM200+RM300) selepas hutang pertamahabis. Ianya akan memberikan impak maksima untuk melangsaikanhutang anda dengan cepat. Teruskan penambahan sehingga kesenarai yang terakhir.

Dengan cara ini anda akan bebas dari hutang dalam masa beberapa tahun. Dan janganbiarkan anak-anak anda sengsara kerana terpaksa menanggungsemua beban hutang anda nanti.


Info dari email saya....

2 comments:

  1. Terima kasih atas infomu, bro..Sangat berguna..Banyakkan entry tentang pengurusan kewangan dari perspektif saudara..Sebagai panduan..(^_^)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih, sekadar berkongsi ilmu untuk panduan bersama...

    ReplyDelete

Kalkulator Pinjaman Rumah

Kalkulator Pinjaman

Semak kadar pinjaman dan kelayakan anda secara online. Masukkan data-data jumlah pinjaman, kadar bank dan kira untuk melihat kebarangkalian bayaran bulanan pada bank

Kundasang War Memorial

Desa Dairy Farm Kundasang

Lok Kawi Wildlife Park

Rumah Terbalik di Jalan Tamparuli

Poring Hot Spring Ranau

Taman Pertanian Tenom