7/29/2011

Zakat dan Sedekah Dengan Keuntungan Perniagaan

Sekadar gambar hiasan

Dalam setiap perniagaan atau pelaburan yang dijalankan adalah untuk mencapai keuntungan sama sikit atau banyak. Tidak ada sesiapa pun yang ingin berniaga mengalami kerugian kerna adat perniagaan, keuntungan adalah asas perniagaan tersebut dijalankan. Dengan keuntungan yang sentiasa meningkat dari masa ke semasa membolehkan perniagaan dapat dikembangkan dan berdaya maju. Walaupun persaingan hebat dalam sesuatu perniagaan namun ia dapat bertahan jika seseorang perniaga dapat mengatur dan menjalankan perniagaan dengan bijaksana.

Bagaimanapun jangan kita lupa untuk menunaikan kewajipan selepas menerima keuntungan di dalam perniagaan atau pelaburan. Kewajipan yang dimaksudkan adalah Zakat Pendapatan yang mana selepas kita memperolehi keuntungan maka ditolak Zakat Pendapatan sebanyak 2.5%. Kemudian barulah kita memikirkan untuk bersedekah dengan keuntungan tadi tetapi harus diingat bahawasanya utamakan dahulu Zakat. Jika kita ikhlas mengeluarkan zakat atau sedekah, perniagaan yang kita jalankan akan lebih dipermudahkan dan berjalan dengan lancar.

Maksud “Zakat” :-

Bererti bersih dan suci. Ia membawa makna pembersihan dan kesuburan, kerna dengan mengeluarkan zakat, maka harta pencarian dan simpanan menjadi bersih. Bersih daripada sesuatu yang haram dimiliki, iaitu hak-hak orang lain yang telah diwajibkan kita mengeluarkannya, serta hasil pencarian dan perdapatan tersebut akan diberkati ALLAH.

No comments:

Post a Comment

Kalkulator Pinjaman Rumah

Kalkulator Pinjaman

Semak kadar pinjaman dan kelayakan anda secara online. Masukkan data-data jumlah pinjaman, kadar bank dan kira untuk melihat kebarangkalian bayaran bulanan pada bank

Kundasang War Memorial

Desa Dairy Farm Kundasang

Lok Kawi Wildlife Park

Rumah Terbalik di Jalan Tamparuli

Poring Hot Spring Ranau

Taman Pertanian Tenom