10/01/2011

Kata-kata Seorang Profesor

Gambar yang diambil dari facebook saya dan merupakan kata-kata Profesor Ungku Aziz untuk kita renung-renungkan bersama.



Marilah nilai diri sendiri yang mana satu kategori kita dan fikir-fikirkan lah.

Ramai orang memang pintar bercakap dan memberi pendapat yang bernas tetapi apabila masa hendak pelaksanaan tugas tersebut macam-macam alasan diberikan untuk mengelak. Kalau ada pun yang ingin melaksanakan tugas diberi pun cuma sekadar melepaskan batuk di tangga dan untuk menunjukkan kerja di depan bos.

Kekadang tu ada juga orang yang baru memperolehi pangkat atau masuk kerja sudah mula menunjukkan kuasa dengan memberi arahan kerja kepada staff bawahan, walhal dia sendiri malas untuk menjalankan kerja tersebut dan mengharapkan kerja disiapkan oleh orang bawahan.

Bagaimanapun ada juga orang yang memang ikhlas menjalankan tugas dan sanggup menyiapkan tugas diberikan selepas waktu kerja tetapi kekadang mereka ini tidak dihargai oleh pihak tertentu.

Inilah lumrah kehidupan kita di dalam melaksanakan tugas masing-masing setiap hari, ada yang mengembirakan, ada yang membosankan dan ada yang memberi tekanan. Sebab itu sikap orang sentiasa berubah-ubah umpama air pasang surut.

Sebagai insan yang ingin berjaya maka kita haruslah sentiasa bersikap dan berfikiran positif di dalam melaksanakan kerja yang diberikan kerna ia akan memberi kesan yang baik serta membuka ruang seseorang mencapai kejayaan.

Mari kita nilai dan renung-renung diri kita.

No comments:

Post a Comment

Kalkulator Pinjaman Rumah

Kalkulator Pinjaman

Semak kadar pinjaman dan kelayakan anda secara online. Masukkan data-data jumlah pinjaman, kadar bank dan kira untuk melihat kebarangkalian bayaran bulanan pada bank

Kundasang War Memorial

Desa Dairy Farm Kundasang

Lok Kawi Wildlife Park

Rumah Terbalik di Jalan Tamparuli

Poring Hot Spring Ranau

Taman Pertanian Tenom