10/04/2011

PROPEX 2011 di Sabah Trade Center

Pameran Sabah Property yang dianjurkan oleh SHAREDA telah berlansung pada 30 September 2011 hingga 02 Oktober 2011 di Sabah Trade Center. Beberapa syarikat pemaju dan pihak bank menyertai EXPO ini untuk orang ramai melihat projek perumahan baru, info pembiayaan bank dan peluang pelaburan hartanah.

Terdapat banyak projek perumahan baru yang dilancarkan dan beberapa projek akan dilancarkan pada hujung tahun ini atau awal tahun depan. Dalam pemerhatian saya yang boleh dikatakan dalam EXPO ini, semua jenis rumah yang dijual telah pun meningkat naik dari segi harganya.

Kawasan projek perumahan yang baru dan akan dilancarkan oleh pemaju tertumpuan kawasan Kota Kinabalu, Sepanggar, KKIP dan Kinarut.
Manakala dari segi pinjaman yang menarik ditawarkan adalah seperti Bank Muamalat http://www.muamalat.com.my dengan Margin of Financing sehingga 95% + 10% (MRTT, legal fees, etc) serta rates BFR - 2.5% dan pinjaman oleh agensi selain bank yang saya tertarik ialah Borneo Housing Finance Berhad http://www.borneohousing.com.my yang menawarkan pinjaman 100% untuk kakitangan awam negeri Sabah dan badan berkanun Sabah dengan rates 3% lebih rendah berbanding pinjaman rumah Perbendaharaan.

Bagaimanapun bukan soal yang mana menawarkan pinjaman terbaik atau harga rumah mampu milik. Tetapi bergantung pada seseorang di dalam menentukan arah tuju kehidupan sebenar sama ada masih mengharap rumah keluarga, menyewa atau kaurters.

Kita perlu membuat satu keputusan atau azam yang tinggi di dalam impian untuk memiliki kediaman sendiri mengikut kemampuan masing-masing. Terdapat banyak peluang dan ruang untuk kita bertindak di dalam mengejar impian memiliki rumah sendiri.

Cuma kita perlu rajin mencari maklumat tentang pembelian rumah melalui buku, majalah, internet dan sahabat handai. Selepas memiliki semua ilmu atau maklumat tersebut barulah kita membuat keputusan dan merancang membeli rumah, jangan terburu-buru di dalam membuat keputusan.





No comments:

Post a Comment

Kalkulator Pinjaman Rumah

Kalkulator Pinjaman

Semak kadar pinjaman dan kelayakan anda secara online. Masukkan data-data jumlah pinjaman, kadar bank dan kira untuk melihat kebarangkalian bayaran bulanan pada bank

Kundasang War Memorial

Desa Dairy Farm Kundasang

Lok Kawi Wildlife Park

Rumah Terbalik di Jalan Tamparuli

Poring Hot Spring Ranau

Taman Pertanian Tenom