8/13/2013

Berapa Nilai Sebenar Rumah Mampu Milik

Sekadar gambar hiasan


Harga rumah mampu milik yang dicanang pemaju perumahan sekarang sudah tersasar daripada istilah 'mampu milik' yang sebenar. Berapakah nilai mampu milik sebenar mengikut keadaan semasa pendapatan rakyat dan pihak mana yang bertanggungjawab menentukan menetapkan standard harga rumah berstatus mampu milik?

Oleh kerana tiada standard atau akta mampu milik wujud, maka istilah mampu milik telah digunakan dengan sewenang-wenangnya walaupun nilai rumah yang ditawarkan sangat jelas di luar kemampuan rakyat berpendapatan sederhana.

Penganalisis Prof. Madya Datuk Mohammad Agus Yusoff berkata, pendapatan isi rumah sebanyak RM6,000 sebulan belum tentu dapat membeli rumah yang berharga RM400,000 yang dikatakan mampu milik ketika ini.

"Andaikan si pembeli meminjam RM400,000 daripada bank dengan purata kadar faedah enam peratus setahun, peminjam perlu membayar ansuran bulanan kira-kira RM2,400 selama 30 tahun. 

"Persoalannya, berapa ramaikah rakyat kita memiliki pendapatan isi rumah RM6,000 sebulan sekarang dan bagaimana pula nasib golongan yang memiliki pendapatan yang lebih rendah," katanya.
Persoalan yang sentiasa bermain di fikiran rakyat adalah mengapa harga rumah mahal dan apabila diajukan soalan berkenaan, pihak yang berkaitan akan saling menuding.

Jawapan pemaju mudah sahaja, iaitu kerana barang kos pembinaan seperti simen, pasir, batu-bata dan seribu satu macam perkara lain lagi naik harga. Bagi ahli ekonomi, mereka menjawab kerana permintaan melebihi penawaran. 

"Saya pun hairan kenapa kerajaan begitu sukar mengawal harga rumah ini dan menetapkan harga rumah mampu milik, iaitu yang boleh dibeli oleh golongan berpendapatan sederhana yang harganya dalam lingkungan RM100,000- RM200,000 sahaja," jelasnya.

Jelas beliau, harga rumah yang ditetapkan oleh pemaju sekarang sudah melampau dan bayangkan bagaimana seorang yang baharu bekerja boleh memiliki rumah jika harga rumah dua tingkat di Bandar Baru Bangi dengan keluasan 20 x 70 kaki sudah mencecah RM500,000. 

Bayangkan pula kalau mereka mempunyai hutang kereta, kos tanggungan anak dan kos-kos lain kehidupan seharian - mana mungkin mereka mampu memiliki rumah ketika ini.

Terdapat beberapa cadangan yang boleh dipertimbangkan oleh pihak kerajaan bagi mengawal senario tidak sihat ini dari terus mengancam kehidupan rakyat, antaranya:

i. Turunkan kadar faedah serendah mungkin pembiayaan bagi rumah pertama. Contoh mekanisme terbaik seperti sesetengah bank hanya mengenakan kadar faedah sebanyak 1 peratus kepada kakitangannya.

ii. Naikkan elaun perumahan untuk kumpulan sokongan dari RM180 sebulan kepada jumlah yang lebih wajar dan termasuk wajibkan kepada pekerja swasta.

iii. Kerajaan sendiri membina lebih banyak rumah sesuai dengan permintaan dengan tidak lagi menyerahkannya kepada pemaju swasta. Sekiranya syarikat swasta mahu juga membinanya, kerajaan perlu meminda akta supaya segala pembangunan perumahan yang dilakukan oleh syarikat swasta hendaklah mengikut syarat-syarat ketat harga yang ditetapkan kerajaan supaya harga menjadi terkawal dan tidak melampau.

iv. Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan sepatutnya merangka mekanisme untuk menurunkan harga rumah sama ada dengan mengurangkan kos pembinaan dan lain-lain tindakan yang wajar.

v. Jika harga rumah mahal disebabkan oleh harga tanah, maka kerajaan hendaklah menetapkan harga siling bagi setiap kaki persegi tanah.

vi. Jika harga tanah di bandar mahal untuk membangunkan perumahan, maka bina lebih banyak pangsapuri untuk golongan berpendapatan rendah.

Sumber : Utusan Melayu

No comments:

Post a Comment

Kalkulator Pinjaman Rumah

Kalkulator Pinjaman

Semak kadar pinjaman dan kelayakan anda secara online. Masukkan data-data jumlah pinjaman, kadar bank dan kira untuk melihat kebarangkalian bayaran bulanan pada bank

Kundasang War Memorial

Desa Dairy Farm Kundasang

Lok Kawi Wildlife Park

Rumah Terbalik di Jalan Tamparuli

Poring Hot Spring Ranau

Taman Pertanian Tenom