9/20/2011

Projek SOGT Kimanis Menjana Ekonomi Papar



Sekadar gambar hiasan


Projek "Sabah Oil And Gas Terminal" di kimanis yang sedang giat beroperasi untuk menyiapkan terminal berkenaan. Dalam masa yang sama telah meningkatkan taraf hidup penduduk setempat khususnya serta menjana ekonomi daerah Papar. Peluang pekerjaan juga telah dibuka kepada warga tempatan kerana beberapa syarikat besar yang mendapat projek menyiapkan terminal tersebut telah mengambil ramai pekerja.

Pada masa yang sama juga permintaan rumah sewa di sekitar Papar juga telah meningkat naik termasuk bilik sewa di kedai-kedai pekan Papar. Menurut maklum balas beberapa kenalan yang menyatakan kadar sewa juga telah meningkat naik seperti Taman Nagapas yang sebelum ini kadar sewanya sekitar RM250 - RM350 sebulan tetapi sekarang naik sebanyak RM500 yang telah disewa oleh pekerja SOGT.

Sementara itu, rumah sewa di Taman Pengalat Besar juga telah mendapat permintaan yang mana sebelum ini kadar sewa di lingkungan RM400 - RM600 tetapi pada hari ini ada syarikat untuk projek SOGT telah menyewa untuk pekerja mereka dengan kadar sewa RM1000 sebulan termasuk perabot.

Manakala Apartment di Melinsung yang sebelum ini tidak mendapat sambutan dan banyak unit yang kosong satu ketika dulu, kini telah mendapat permintaan termasuk ada syarikat yang telah menyewa apartment di sana untuk pekerja projek SOGT.

Secara kesimpulannya, selepas Terminal Kimanis beroperasi sepenuhnya maka ekonomi daerah Papar akan meningkat naik termasuk orang perseorangan yang menyediakan rumah sewa atau menjalankan perniagaan kecil-kecilan seperti gerai makan.

Semoga Papar maju pada masa akan datang dan kepada mereka yang berkira-kira melabur dalam industri hartanah maka inilah masanya untuk melabur di sekitar Papar atau Kimanis.

No comments:

Post a Comment

Kalkulator Pinjaman Rumah

Kalkulator Pinjaman

Semak kadar pinjaman dan kelayakan anda secara online. Masukkan data-data jumlah pinjaman, kadar bank dan kira untuk melihat kebarangkalian bayaran bulanan pada bank

Kundasang War Memorial

Desa Dairy Farm Kundasang

Lok Kawi Wildlife Park

Rumah Terbalik di Jalan Tamparuli

Poring Hot Spring Ranau

Taman Pertanian Tenom