2/22/2011

Valuation Report Untuk Lok Kawi Height

Kisah minggu lepas, saya mengurus step seterusnya urusan pembelian Semi-Detached Apartment di Lok kawi Height. Saya pergi ke pejabat Rahim & Co untuk mengambil valuation report yang terletak di Warisan Square.

Dalam beberapa minit juga saya pusing-pusing di dalam WS mencari pejabat R&C akhirnya terjumpa juga. Saya melepak di pejabat R&C dalam sepuluh minit untuk urusan bayaran sebanyak RM570 dan beberapa soalan saya bertanya dengan staff di sana. Market value yang dinilai oleh R&C sama dengan harga pihak pemaju iaitu RM109200 / 707sqft tetapi pihak penilai ada memberikan beberapa contoh perbandingan urusan jual beli apartment di sana dalam tingkat yang sama bagi tahun 2010 dengan harga RM180,000 / 724sqft (19 April 2010) dan RM145,000 / 649sqft (2 Mac 2010).

Ini bermakna apartment yang bakal dimiliki mempunyai nilai yang menarik atau menang membeli. Ini kerana apartment yang saya beli ini adalah di booking pada Disember tahun lepas (2010) dan sekarang 2011 maka nilai apartment tersebut semakin naik.

Dalam beberapa tahun mendatang lagi nilai apartment ini akan naik lagi sekurang-kurangnya 30-40% dengan beberapa pembangunan giat dilaksanakan di sekitar Lok kawi height termasuk Lot-lot kedai, pejabat dan industri.

No comments:

Post a Comment

Kalkulator Pinjaman Rumah

Kalkulator Pinjaman

Semak kadar pinjaman dan kelayakan anda secara online. Masukkan data-data jumlah pinjaman, kadar bank dan kira untuk melihat kebarangkalian bayaran bulanan pada bank

Kundasang War Memorial

Desa Dairy Farm Kundasang

Lok Kawi Wildlife Park

Rumah Terbalik di Jalan Tamparuli

Poring Hot Spring Ranau

Taman Pertanian Tenom